بهترین روش صحبت کردن با مشتری ها

به احتمال زیاد برای شما هم پیش اومده که وقتی دارید با مشتری صحبت میکنید و اقعا کلافه شدید و حتی به مشکل برخوردید و با خودتون بگید:آخه من به توچی بگم؟یا غیر ذلک... .قصد دارم تا امروز 9 گام رو بهتون آموزش بدم که بتوانید با مشتریانتان به راحتی تعامل کنید.

قبل از شروع مطلب میخواستم بگم که بخش جدیدی توی قسمت موضوعات ایجاد شده به نام "صحبتی با همکاران"که توی اون میتونید توصیه ها و آموزش ها رو برای تعامل با مشتری ها تون مطاله کنید.

1-تخمین زدن سطح معلومات مشتری

برای اینکار میتوانید به راحتی با پرسیدن سوالاتی ساده از قبیل"از چه مرورگری برای مرور وبسایت ها استفاده میکنید؟"ویا"از چه نرم افزاری برای ویرایش تصاویرتون استفاده میکنید؟"سطح معلوماتی مشتری تان را تخمین بزنید.

2-معلومات مشتری را دست کم نگیرید

دقت کنید که قبل از انجام دستور شماره 1،در مورد مشتری قضاوت نکنید چون موجب دلخوری طرف نشه و حتی ممکنه علیه شما جبهه بگیره،نباید تماما از کار خودتان حرف بزنید،سعی کنید حرف رو بکشونید به تخصص و زمینه مشتری تان،تا فرصت حرف زدن داشته باشد و حس مناسبی پیدا نماید.

3-آرام و ساده صحبت کنید

نیازی نیست تا از واژه و اصطلاحات پر تکلف استفاده کنید،لازم نیست که بگویید "چطور؟"،بگویید"چرا؟وبه چه درد مشتری میخورد".همچنین از مثال هایی استفاده نمایید که برای وی ملموس باشد.

4-نتیجه گرا حرف بزنید

همونطور که در بالا گفته شد،بهتره در باره چگونگی کار زیاد صحبت نشه و حرف اصلی بر سر نتیجه و کاربرد باشد.برای مثال خدمت کد نویسی که داره در زمینه طراحی سایت بامشتری حرف میزنه:

-من میتونم در هنگام کدنویسی سایت شما از Meta tag هایی استفاده کنیم که crawler ها بیشتر به سایت شما بیان و مطالب شما رو ایندکس کنند.

-برایتان طوری کد نویسی را انجام میدهم که نتیجه بهتری در جستجوی گوگل داشته باشد.

5-منتظر سوال باشید برای پاسخ

دربین صحبت هایتان کمی مکث کنید،انگار که منتظر هستید تا از شما سوالی پرسید شود،به هر سوالی پاسخ دهید حتی اگر خیلی ساده و بدیهی باشد.

صبر و حوصله فراموش نشود!

6-مکتوب کردن توضیحات

مشتری های غیر حرفه ای دوست دارند تا مطالب و اصطلاحات رو بارها و بارها بخونند،سعی کنید با ساده ترین کلمات توضیح دهید.

7-مثال هایی ملموس

سعی کنید برای کار هایی که انجام میدهید مثال هایی ملموس و قابل فهم بزنید،بهتره که از اصطلاحات مرتبط با شغل خود مشتری استفاده کنید تا جذاب تر و مفهوم تر باشد.

8-صداقت داشته باشید

این مورد خیلی مهم است،از مشتریتان چیزی را پنهان نکنید و به هر سوالی که از شما پرسیده میشود به طور کامل جواب دهید و به مشتری این حس رو القا کنید که سوالاتی را که میپرسد جواب صحیح را دریافت میکند،واگر در‌آینده مشکلی بوجود بیاید با کمال میل حل میکنید.

9-استفاده از نمونه کار های قبلی

از این کار برای این استفاده کنید که مشتری بفهمه که نتیجه چه خواهد داشت و چه تحویل خواهند گرفت.

به پایان این بخش از یادداشت رسیدیم،منتظر نظرات و انتقادات شما هستیم./